TAROT – VYUŽITÍ TÉTO EVROPSKÉ FORMY PRÁCE SE SYNCHRONICITOU V RÁMCI INDIVIDUAČNÍHO PROCESU
Mgr.Lenka Štorková
Cílem této přenášky je stručný úvod do Tarotu jak formy práce se synchronicitou. Kvůli rozsahu této problematiky bude přednáška klást důraz především na orientační seznámení s Tarotem. Vzhledem k velkému počtu různých forem této metody jsem si pro tuto přednášku vybrala Crowleyho Tarot, který je velice inspirativní jak z hlediska četných symbolů, tak i z hlediska značného důrazu na alchymii.
O vzniku a vývoji metody Tarotu se různí autoři značně rozcházejí. Spojuje se s ním řada pověstí a domněnek, některé nejsou příliš pravděpodobné. Pravděpodobně se jedná spíše o metodu používanou jen několik staletí, ne jako asijská metoda I´ťing, která je starší. Na druhé straně však pro Evropana může být právě Tarot jednou z cest, která je více přístupna jeho mysli než metody asijské.
V. Franz (2004) uvádí k čínskému způsobu myšlení mimo jiné to, že „Čínská filozofie synchronistické myšlení rozvinula a zdokonalila daleko více než kterákoli jiná.“ (s. 14) Je pravděpodobné, že metody práce se synchronicitou budou v asijské oblasti rozvinutější a propracovanější. Na druhé straně mne však zaujala Jungova myšlenka, že imitace Východu v některých oblastech nemusí být optimální. Mimo jiné zmiňuje ve své předmluvě k Tajemství zlatého květu (2004): „Nejde tedy o to neorganicky napodobovat nebo dokonce šířit cizí kultury, je však třeba právě zde budovat západní kulturu…“ (s. 93) I proto jsem se rozhodla v této krátké přednášce nabídnout základní seznámení s metodou, která pochází z Evropy a může být v něčem více přizpůsobena myšlení Evropana.
Důvodem je i fakt, že některé formy Tarotu hodně zdůrazňují své spojení s alchymií, někdy i s mytologií a případně i s individuací jako takovou. V tom je cenný mimo jiné právě Crowleyho Tarot.
Tarot může být inspirujícím setkáním se symboly, které často vyjadřují velice významné události v individuačním procesu. Práce s tímto materiálem může být jednou z forem práce s nevědomím. Jako základ často postačí náhodně vybrat jednu z karet a zabývat se symboly, které jsou na ní zobrazeny.
Tarot je metodou trochu podobnou práci se snem. Při setkávání se se symbolikou vybrané karty lze dovolit své mysli, aby v symbolech vyhledala významy, které v dané chvíli potřebuje zpracovat. Tento proces lze ponechat i na rovině nevědomé, vnímat prostě kartu jako nějaké sdělení, někdy i jako námět k imaginaci či koncentračnímu cvičení. Nebo lze využít své znalosti symbolů k interpretaci významu oné karty či karet. Zde lze do určité míry postupovat jako u práce se snem.
Existuje řada různých druhů Tarotu, v knihkupectví se určitě setkáte s několika hodně odlišnými verzemi. Tato rozličnost dává možnost vhodného výběru lidem s různou povahou, myslí i zájmy. Je poměrně významné, se kterým typem Tarotu se člověk rozhodne pracovat, protože každý klade důraz na trochu jiné oblasti, v každém je symbolika karet zastoupena jiným způsobem, jinou měrou.
Nyní bych tedy ráda seznámila s Tarotem jako takovým. Celou sadu karet tvoří 22 (u Crowleyho Tarotu 24) karet takzvané Velké Arkány a 56 karet Malé Arkány.
Pro člověka, který se začíná s touto hrou seznamovat, jsou obvykle významné především karty Velké Arkány (v minulosti bylo dokonce možné si nejprve pořídit Velkou Arkánu samostatně). Ty obsahují nejvýznamnější symboly a témata.
Karty Malé Arkány jsou rozděleny do čtyř „barev“. Jsou to hole (žezla), meče, kalichy a mince (disky). Podle některých interpretací se spojují s jednotlivými stavy středověké společnosti.
Nyní bych vás ráda podrobněji seznámila s některými základními významy a symboly karet Velké Arkány. Předem chci ještě zdůraznit, že každá z karet má mnoho významů i mnoho rovin interpretace. Proto zde uvádím obvykle jen jeden význam, ale při důkladnějším studiu této problematiky zjistíte, že je to výrazné zjednodušení.
Nad významy jednotlivých karet se lze hlouběji zamýšlet a zkoumat je z hlediska jejich možného symbolického „poselství“ vzhledem k aktuální (ale i budoucí či minulé) situaci toho, kdo s kartami pracuje.
První karta je označena číslem 0 a slovem Blázen. Bývá to karta nových začátků, někdy i bezstarostnosti a naivity toho, kdo se vydává na cestu sebepoznání.
Druhou kartou bývá Mág označený číslem I. V Crowleyho Tarotu se setkáváme s důrazem na tuto kartu, která je obohacena o dvě další („bílého“ a „černého“ mága). Obecně tato karta bývá dávána do souvislosti s komunikací, ale také s hravostí, někdy i manipulací. Jejím patronem bývá Merkur.
Karta II je Velekněžka. Ta je spojována s duchovní, mediální, religiózní složkou ženy. Karta III, Císařovna, je naopak více zaměřena na ženskost v rovině více přístupné běžnému životu – na ženu jako matku, milenku.
Další dvě karty jsou trochu podobné – IV, Císař, bývá spojován s pozemskými mužskými kvalitami, někdy také s vůdcovstvím a vládou, a karta V., Velekněz, je spíše kartou zaměřenou na duchovní mistry a učitele.
Karta VI. se nazývá Zamilovaní, někdy se vykládá jako sjednocení protikladů láskou. Karta VII, Vůz, je o duchovní pouti, bývá to karta spojená s introspekcí. Karta VIII, Spravedlnost, je kartou hledání rovnováhy, vyvažování protikladů.
IX se nazývá Poustevník, karta spojovaná s cestou do vlastního nitra, ale také se samotou. X, Kolo štěstí, je kartou symbolizující velké štěstí a nový začátek, často i neočekávaný průlom, změnu k dobrému.
Další kartou je XI, kterou Crowley uvádí pod názvem Chtíč. Tato karta má v jiných Tarotech odlišný název, obvykle to je Síla. Tato karta je spojována s vášní a také silou, bývá o integraci animálních sil.
XII, karta Viselec, je spíše o stagnaci, rezignaci, prožívání beznaděje. XIII se nazývá Smrt. Je to karta konců a velkých vnějších změn. U XIV, karty Umění, je opět značný důraz na sjednocení protikladů – tady už na pokročilejší úrovni než u karty Zamilovaní.
Další kartu, XV, označuje Crowley Ďábel. Tato karta je v některých formách Tarotu hodně odmítána jako stínová, v Crowleyho Tarotu je v souvislosti s ní kladen důraz na materiální aspekt skutečnosti, bývá pozitivně oceňována sexualita, plodnost a tvůrčí energie spjata s touto kartou.
XVI, karta Věž, je kartou dalekosáhlé vnitřní transformace – je trochu podobná kartě Smrt, ovšem v tomto případě jde o zánik a změnu něčeho na úrovni vnitřní, ne vnější. Další karta, XVII, se nazývá Hvězda. Je spojena se sebepoznáním, inspirací, s idejemi.
XVIII, Měsíc, bývá o překonání posledních překážek před dosažením cíle. Po ní přichází karta XIX, Slunce. Ta je spojovaná s tvůrčími možnostmi, osvobozenou tvořivou energií, transformací.
Pak přicházejí dvě karty takřka již mystické. Karta XX, Aeon, bývá o kritickém sebezkoumání, o nutnosti uvážlivého posouzení nějaké situace – a o pozorování všeho z „vyššího hlediska“. Karta XXI, Universum, je kartou o dokončení nějakého duchovního procesu, o jeho zvládnutí a dozrání na vyšší úrovni.
Karty Velké Arkány jsou sestaveny do pořadí, které má být obrazem jednoho kola procesu zrání – od „nevinných“ počátků přes postupné proměny na různých rovinách až po nějaký stupeň zralosti. Po dosažení stupňů symbolizovaných nejvyššími kartami se proces může vrátit opět ke kartě 0 a pokračovat znovu, na vyšší úrovni. Z tohoto hlediska mohou být inspirací k zamyšlení nad fázemi procesu zrání, jimiž procházíme.
Po setkání s těmito nejznámnějšími kartami Tarotu bych ještě ráda krátce hovořila o kartách Malé Arkány.
Tam se setkáváme se čtyřmi skupinami – a každá skupina je tvořena deseti kartami s číslem a čtyřmi kartami s postavou (rytíř, královna, princ, princezna). Zde je pro interpretaci významné i číslo karty, které někdy bývá též vykládáno symbolicky. Jednotlivé karty mají přiřazen i nějaký význam, který je vyjádřen slovem (např. „radost“, „žal“, „krutost“). Výklad jejich symboliky je hodně složitý, ale pro nejzákladnější orientaci v této problematice nás může inspirovat význam spojovaný s jednotlivými skupinami:
Poháry bývají kartami o lásce, citech, emocích. Mají vztah k elementu vody. Hole se spojují s akcí, odvahou, někdy i vášní či sexualitou. Bývají spojovány s elementem ohně. Meče jsou o ukončení, „rozetnutí“ něčeho, ale i o racionalitě a myšlení. Jsou dávány do souvislosti se vzduchem. Disky (nebo též mince) jsou spojeny s bohatstvím a chudobou, ale i s prací. Mají vztah k elementu země.
Toto základní seznámení se symbolikou Tarotu má být spíše inspirací a úvodem do jeho symboliky. Nejlepším způsobem, jak této metodě porozumět, je využívat ji jako občasnou pomůcku při práci na svém seberozvoji, na lepší porozumění současné situaci.
Jako karty určené k vykládání jsou velice často používány v úsilí „věštit“ budoucnost. Je možné, že prostřednictvím této metody je možné uchopit to, k čemu daná situace bude směřovat v budoucnosti. Je však dobré vědět, že tato metoda je užitečná i pro prozkoumání přítomnosti. Může pomoci například ve chvíli, kdy se člověku nedostává snů – a přesto by se rád nějakou situací zabýval i na úrovni nevědomé. Může přinést nové inspirace, umožnit nám lépe pochopit (a uchopit) nějaký aktuálně probíhající proces či jev. V tom může být Tarot inspirací a přínosem.
Literatura:
Banzhaf, H. (1994): Základní kniha o Tarotu. Pragma, Praha.
von Franz, M. L (2004): Věštění a synchronicita. Psychologie smysluplné náhody. Nakladatelství Tomáše Janečka, Brno.
Jung, C. G., Wilhelm, R. (2004): Tajemství zlatého květu. Čínská kniha života. Vyšehrad, Praha.
Ziegler, G. (1998): Tarot. Zrcadlo duše. Synergie, Praha.
Ziegler, G. (2000): Tarot. Zrcadlo vašich vztahů. Příručka k Tarotu Aleistera Crowleyho. Synergie, Praha.